aktywność fizyczna seniorów
Zdrowie

Aktywność fizyczna seniorów

Kto powiedział, że aktywność fizyczna przeznaczona jest dla ludzi młodych? Fakt, że ćwiczymy jest dla nas ważny przede wszystkim po to, aby zapobiec szybkiemu starzeniu się, gdzie jak wiadomo – w zdrowym ciele, zdrowy duch. Niestety wciąż mamy zbyt niską świadomość tego, jak ważny jest ruch w przypadku osób starszych.

Będąc młodszym, oczywiście możemy sobie pozwolić na dłuższe i bardziej intensywne treningi. Nie oznacza to jednak, że w starszym wieku nie można sobie pozwolić na aktywność fizyczną – jedynie częstotliwość i intensywność ćwiczeń musi ulec delikatnej zmianie. O szczegółach jednak powiemy więcej nieco niżej.

Jakie ćwiczenia dla osób starszych?

Jak się okazuje proste ćwiczenia fizyczne seniorzy śmiało mogą wykonywać nie wychodząc z domu. Przedstawiamy kilka prostych sposobów treningowych.

Na przykład można położyć się na plecach, gdzie ramiona ułożone są wzdłuż tułowia, uginając raz prawą, a raz lewą nogę nie należy zmieniać swojej pozycji. Następnie należy unieść wyprostowane nogi w takich sposób, by tworzyły z ciałem kąt prosty. po czym trzeba wymachiwać nogami w taki sposób, aby krzyżowały się ze sobą. Leżąc z rękoma wyciągniętymi szeroko na boki, należy maksymalnie przesuwać się raz na jedną, raz na drugą nogę.

Kolejne ćwiczenie wykonywane na jest na kolanach. Z wyprostowanymi plecami i rękoma podnosimy na moment raz jedną, raz drugą nogę. Po wykonanym ćwiczeniu należy pozostać w tej pozycji i na kilka sekund unieść kilka razy odcinek lędźwiowy.

Jeszcze inne ćwiczenie należy wykonać w rozkroku, gdzie ręce muszą zwisać wzdłuż tułowia. Przy czym prawą dłonią trzeba dotknąć lewej, tylnej części prawego kolana i wykonać to samo na odwrót. Ćwiczenie należy powtórzyć kilkakrotnie.

To przykładowy zestaw ćwiczeń na który seniorzy powinni przeznaczyć od trzech do pięciu dni w tygodniu po około 30 minut dziennie.

Propozycje treningowe dla starszych pań

Choć ćwiczenia w starszym wieku są potrzebne zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, to organizm kobiet znacznie szybciej ulega procesowi starzenia się. Ma na to wpływ wiele czynników, a jednym z bardziej istotnych jest z pewnością fakt rodzenia dzieci. Na szczęście powyższe ćwiczenia są nie tylko efektywne, ale i bezpieczne zarówno dla kręgosłupa, stawów, serca, czy ciśnienia tętniczego.

Wśród osób starszych ogromną popularnością wśród aktywności fizycznych cieszy się również jazda na rowerze, czy walking (tak zwany marsz z kijkami).

Tego typu treningi warto odbywać nie tylko samotnie, ale i w większej grupie osób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *