Aktywność fizyczna w czasie ciąży - czy to bezpieczne?
Pilates

Aktywność fizyczna w czasie ciąży – czy to bezpieczne?

Mówi się powszechnie, że ciąża to nie choroba. De facto jest to prawda i dlatego też nie należy w tym czasie tylko i wyłącznie leżeć na kanapie. Bezczynność to tak naprawdę wróg zdrowia kobiety w ciąży i nie należy się jej poddawać.

Oczywiście nie oznacza to, że można dowolnie podejmować każdą aktywność bez ograniczeń. W tym względzie należy przede wszystkim mieć na uwadze zdrowie dziecka. Podejmowanie jakichkolwiek ćwiczeń fizycznych należy skonsultować z lekarzem. Jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań, ciąża się rozwija w sposób prawidłowy, to pewne formy aktywności fizycznej można w ciąży podejmować.

Jak i co ćwiczyć w ciąży?

W ciąży oczywiście niezalecana jest jazda na rowerze, wspinaczka skałkowa ani też inne ryzykowne formy ćwiczeń. Niezalecane są także formy aktywności, w których mamy do czynienia z bardzo dużym wysiłkiem. Na pewno to, co jest wskazane dla kobiet w ciąży to:

  • pilates – najlepiej w specjalnych grupach dla kobiet w ciąży
  • spacery na świeżym powietrzu
  • aerobik, aczkolwiek na pewno nie bardzo intensywny
  • pływanie
  • ćwiczenia rozciągające

Najlepszym, najbardziej bezpiecznym rozwiązaniem jest wzięcie udziału w zajęciach dedykowanych kobietom w ciąży. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że każde ćwiczenie jest ściśle dostosowane do nich.

Pilates i rozciąganie

Wspomniano wyżej o pilates jak również o rozciąganiu. Dlaczego? Pilates to niezbyt obciążająca forma aktywności fizycznej. Dzięki niej możemy znacząco wzmocnić poszczególne partie mięśniowe, co w ciąży na pewno ma ogromne znaczenie. Poza tym pilates pozwala na kształtowanie sylwetki ciała, na ograniczenie zjawiska rozstępów, powoduje zwiększenie jędrności skóry. Odnośnie wyglądu ciała jest to jedna z lepszych form aktywności fizycznej. Podobnie możemy powiedzieć w odniesieniu do rozciągania. Dzięki tej formie także można mówić o zwiększeniu jędrności skóry, zwiększeniu jej elastyczności.

Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży?

Aktywność fizyczna w trakcie ciąży to nie tylko pewna opcja, ale konieczność. Brak ruchu przyczynia się do otyłości, do rozwoju cukrzycy, zwiększenia ciśnienia krwi i różnych chorób. Nie będziemy wspominać o złym samopoczuciu, które jest tu najmniejszym problemem. Warto także zauważyć, że kobiety, które w trakcie ciąży zapadną na ciążową cukrzycę, są bardziej narażone na cukrzycę typu II  w późniejszym okresie. Poza tym także dzieci obarczone są zwiększonym ryzykiem otyłości oraz cukrzycy. Trening nie musi być bardzo obciążający ani też długi. Ważne aby był i może ograniczać się tylko lub aż do spaceru.

Regeneracja i sen

Nieodłącznie ważnym elementem w ciąży staje się sen. Nie może on być zbyt długi, ale także nie może być zbyt krótki. Odpoczynek to podstawa, aczkolwiek należy zadbać o właściwą jakość tego odpoczynku. Tym samym należy zadbać o korzystanie z właściwej jakości materacy oraz poduszek. Skoro wspomniano o tych ostatnich, to należy wskazać na specjalistyczne poduszki ortopedyczne. Wykonane są one ze specjalnego materiału, z silikonu lub poliuretanu. Ma to bezpośrednie przełożenie na prawidłowe podparcie kręgosłupa, na jego właściwe ułożenie. Dzięki ich zastosowaniu można uniknąć bólów i skrzywienia kręgosłupa, co w trakcie ciąży ma przecież newralgiczne znaczenie. W celu poszerzenia wiedzy na ten temat polecamy dwa artykuły: link i link.

Regeneracja to aspekt ważny dla ciała kobiety, ale także dla jej psychiki. Zdrowy sen jest w dużej mierze uzależniony od zastosowania tych poduszek ortopedycznych, które można zakupić w specjalistycznym sklepie medycznym.

Ciąża to wyjątkowy czas, w którym należy w specjalny sposób o siebie zadbać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *