Fundamenty

Core training – niezbędnik każdego sportowca

Co to jest core training?

Trening gimnastyczny stanowi absolutną podstawę każdego innego treningu – biegowego, siłowego, interwałowego, czy aerobowego. Głównym celem wykonywania treningu gimnastycznego jest poprawa koordynacji ruchowej, elastyczności i gibkości i przede wszystkim wzmocnienie mięśni głębokich naszego ciała, które są niewidoczne na pierwszy rzut oka. Trening zaaranżowany na wzmocnienie mięśni stabilizujących nasz organizm nosi nazwę „core training”. Core z angielskiego oznacza rdzeń, jądro, centrum, dlatego wydaje się być odpowiednim określeniem dla planu treningowego angażującego głównie ośrodki stabilizujące naszego ciała.

Jakie mięśnie angażujemy trenując odicnek core?

Za rdzeń naszego ciała uznaje się obszar między niższą częścią klatki piersiowej, a dnem miednicy. Mięśnie, które znajdują się w tym obszarze decydują o stabilności tułowia. Zaliczamy do nich mięśnie brzucha (głębokie i powierzchowne), mięsień prosty brzucha, mięsień skośny brzucha, mięśnie przykręgosłupowe, mięśnie wewnątrz miednicy, mięśnie pleców i mięśnie pośladkowe. Wszystkie te mięśnie odpowiadają za stabilizację kręgosłupa i miednicy. Silny core oznacza przede wszystkim stabilność organizmu, równowagę, koordynację, a także wyprostowaną pozycję ciała. Mięśnie te nazywane są mięśniami posturalnymi, które warunkują utrzymanie podstawowej postawy ciała.

Zalety treningu core:

– zwiększona świadomość własnego ciała

– zmniejsza ryzyko kontuzji

– łagodzi bóle krzyża

– poprawia równowagę

– poprawia postawę i ułożenie ciała

– wzmacnia wszystkie mięśnie brzucha, w tym głębokie

Ćwiczenia poprawiające stabilizację tułowia wymagają poprawnej techniki, a także ustawienia kręgosłupa w pozycji neutralnej, z zachowaniem wszystkich naturalnych krzywizn. Wykonując trening nie podciągają barków, nie wyginaj kręgosłupa, ściągają łopatki w dół.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *