mak
Dieta

Mak i jego właściwości

Właściwości maku są znane już od czasów starożytności. Nie od dziś wiadomo, że można z niego wytwarzać narkotyki. Jest też obecnie dodatkiem do leków uspokajających, stosuje się go jako dodatek do potraw. Z masy makowej piecze się makowca, szczególnie w okresie świąt jest on jednym z najpopularniejszych wypieków. Stosuje się go także do wyrobu kutii lub łazanek, a także morfiny czy też kodeiny.

Mak – zdrowy, czy nie?

W zbyt dużych ilościach działa identycznie jak narkotyk. Istnieje kilka rodzajów maku; niebieski wykorzystywany w kuchni, mak lekarski, z którego wytwarza się opium, mak biały, z którego wyrabia się poznańskie rogale marcińskie oraz mak polny wykorzystywany w kosmetyce i lecznictwie ludowym.

Ma dużo różnych witamin:

  • C,
  • E,
  • A,
  • D
  • fosfor,
  • cynk,
  • magnez,
  • żelazo,
  • miedź,
  • manganian

 Z niebieskiego rodzaju wytwarza się także olej, który przyspiesza gojenie się ran, reguluje pracę wątroby oraz nerek. Wpływa także pozytywnie na pracę serca i reguluje poziom „dobrego” oraz „złego” cholesterolu. Olej ten najlepiej dodawać do sałatek. Mak może być stosowany także jako lek na przeczyszczenie.

Mak a zdrowie

Warto wspomnieć o tym, że pomimo korzystnego wpływania na układ trawienny, nie powinny go jeść osoby będące na diecie. A dlaczego? Otóż zawiera on bardzo dużo tłuszczu, jest bardzo kaloryczny (w 100 g ma niecałe 500 kcl!). Podsumowując, mak ma bardzo dużo właściwości zdrowotnych. Jest także narkotykiem. Ponadto jest niebywale kaloryczny. Od czasu do czasu warto jednak go jeść, oczywiście nie w nadmiarze, gdyż wszystko w nadmiarze jest nam w stanie zaszkodzić, a w tym wypadku bardzo poważnie zważywszy na to, że wytwarza się z niego silne leki i narkotyki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *