Uwaga na kontuzje kolana
Trening

Uwaga na kontuzje kolana!

Do najczęstszych urazów stawów podczas uprawiania sportu dochodzi w kolanie. Nadwrażliwość stawu, zerwane lub naciągnięte wiązadła, niefortunne zwichnięcia rzepki czy łąkotki to urazy, które mogą doprowadzić nawet do trwałego zaprzestania aktywnego sportu. Poza ogromnym bólem, zesztywnieniem stawu, uruchomienia tymczasowego zgięcia kolana przyczyny mogą być dużo poważniejsze. W najgorszym wypadku może dojść do zabiegu chirurgicznego, w celu naprawczym np. zerwanego wiązadła. Po każdej kontuzji wymagana jest rehabilitacja często bardzo kosztowna. Mięśnie odpowiadające za wsparcie stawu kolanowego po uszkodzeniu są zwiotczałe w wyniku zaniku, dlatego też wymagają regeneracji i odbudowy, a co za tym idzie sprawność ruchowa w stawie kolanowym musi wrócić do pierwotnego stanu, by mięsień zaczął znów prawidłowo pracować.

Jak zapobiegać kontuzjom stawu kolanowego?

Przed rozpoczęciem każdego aktywnego treningu sportowego przygotuj swoje ciało poprzez odpowiednią rozgrzewkę stawów kolanowych.

1. Rozciągnij mięśnie dwugłowe ud.

Usiądź z wyciągniętymi nogami ułożonymi równolegle do siebie. Wykonuj skłony z wyprostowanymi rękoma wzdłuż nóg. Staraj się dotknąć palców u stóp. Wykonaj 10 skłonów. Podczas skłonu przytrzymaj 10 sekund pozycję.

2. Rozciągnij mięśnie czworogłowe ud.

Stań na jednej nodze, drugą nogę zegnij w kolanie do tyłu, tak by pięta dotykała pośladka. Pozycje przytrzymaj przez 10 sekund. Zmień nogę oraz powtórz 10 razy ćwiczenie na każdą stronę nogi.

3. Rozgrzanie kolan.

Stań z lekko ugiętymi kolanami, dłonie oprzyj o kolana i wykonuj okrężne ruchy w prawą stronę, następnie w lewą, poczym okrężne ruchy wykonuj do środka. Ćwiczenie powtórz 10 razy.

Pamiętaj rozgrzać wszystkie mięśnie oraz stawy, nie tylko te związane z kolanem.

Jeśli w przeszłości doszło już do kontuzji stawu kolanowego dobrze zabezpieczyć je dodatkowym wzmocnieniem jak np. opaska ortopedyczna czy stabilizator. Są to akcesoria wspomagające ochronę jednak należy pamiętać, ze przy stosowaniu tego typu ochraniaczy podczas treningu sportowego osłabiamy mięśnie wspomagające staw kolanowy. Dlatego ze wzmocnień korzystaj tylko w przypadku konieczności.

Najważniejszą kwestią jest odpowiednie wykonywanie ćwiczenia podczas aktywności fizycznej. Zadbaj o to by ćwiczenie było wykonywane prawidłowo, tak by podczas obciążenia stawu kolanowego nie doszło do kontuzji. Przykładowo podczas przysiadów pilnuj by stawy kolanowe nie wychodziły poza linię palce u stóp – to bardzo ważne w wielu rodzaju wykonywanych ćwiczeń przysiadowych.

Co jeśli dojdzie już do kontuzji podczas treningu?

Zdecydowanie przerwij trening. Usiądź wygodnie i poddaj kontuzjowane kolano pełnemu wyprostowi. Elastycznym bandażem uciśnij staw i niezwłocznie udaj się do punktu pierwszej pomocy. W przypadku poważnej kontuzji niezbędną czynnością może okazać się wezwanie pogotowia ratunkowego.

Jeśli zaciekawił Cię ten artykuł czytaj więcej zdrowotnych wpisów na portalu o zdrowiu. Dbaj o swoje stawy to zaprocentuje w dalekiej przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *