Spokojny sen dziecka - jak o niego zadbać?
Fundamenty

Spokojny sen dziecka – jak o niego zadbać?

Sen jest niezwykle istotnym elementem w życiu każdego człowieka, a zwłaszcza w odniesieniu do małych dzieci. Dlatego w szczególności do tych najmłodszych należy zadbać o dobrą jakość oraz ilość snu dobowego. Przede wszystkim to w trakcie snu wydzielana jest największa ilość hormonu wzrostu. Prawidłowy wzrost dziecka jest zatem bezpośrednio uzależniony właśnie od jakości jego snu. Dzięki dobrej dawce snu dziecko ma szanse na to, aby być spokojniejszym, a jednocześnie też aktywniej mogą poznawać otaczający świat w ciągu dnia.

Sen dziecka i sen dorosłego

Przede wszystkim istnieje zasadnicza różnica pomiędzy snem osoby dorosłej oraz snem dziecka. Dziecko najlepiej się czuje w pozycji skulonej, najlepiej mu się śpi przy cichych głosach, przy lekkim kołysaniu. Jest to związane z tym, co odczuwało będąc jeszcze w łonie matki. Poszczególne fazy snu dziecka wyglądają nieco inaczej niż u osoby dorosłej. Tak naprawdę bowiem to dwie główne fazy snu człowieka, czyli REM oraz NREM mogą występować kilka razy w ciągu całej nocy. Podczas, gdy u osoby dorosłej początkowo mamy do czynienia z fazą NREM, to u dziecka pojawia się w pierwszym etapie faza REM.

Ile snu potrzebuje dziecko?

Im dziecko jest młodsze, tym więcej snu potrzebuje. W przypadku niemowlaka można mówić nawet o 20 godzinach snu w trakcie doby. W wieku przedszkolnym ilość snu niezbędna do właściwego funkcjonowania wynosi od 11 do 13 godzin, a w wieku nastoletnim to około 9 godzin. Jest to związane z całym procesem rozwoju, z całym procesem wzrostu człowieka.

Rytuały pomagające zasnąć

Dziecko nie zawsze zasypia w łatwy sposób. Tymczasem w trosce o jego zdrowie i prawidłowy rozwój każda przespana noc ma bardzo istotne znaczenie. Dlatego też warto jest o ten aspekt zadbać. Bardzo ważne jest stosowanie określonych rytuałów. Jeśli będą one powtarzane każdego dnia, dziecko będzie miało ich świadomość. Do tych codziennych rytuałów, które warto stosować i które mogą spowodować szybsze i łatwiejsze zaśnięcie dziecka należą:

  • delikatny masaż,
  • karmienie przed snem,
  • kąpiel przed snem,
  • delikatne bujanie,
  • słuchanie spokojnych kołysanek,
  • czytanie opowieści, bajek,
  • ułożenie do snu w tych samych miejscach, które dziecko zapamięta.

Bardzo pomocne może okazać się także stosowanie ulubionych przez dziecko zabawek. Dlatego też jeśli dziecko chce ulubioną zabawkę mieć przy sobie, to należy mu ją podać.

Zioła na sen

W przypadku osób dorosłych wiele osób sięga po jakieś tabletki na sen czy też po zioła. Powstaje zatem pytanie o to czy zioła mogą pomóc w zaśnięciu również dzieciom i czy są one dla nich bezpieczne? Tak, aczkolwiek ważne jest to, aby nie stosować jakichkolwiek ziół. To bowiem, co w odniesieniu do osób dorosłych może okazać się bardzo skuteczne, w odniesieniu do dzieci może nie być korzystne. Dzieciom nie należy podawać tabletek ziołowych. Można jednak sięgnąć po specjalnie im dedykowane preparaty w postaci różnych płynów, w których składzie można między innymi znaleźć wyciągi z niektórych ziół.

Jeśli chodzi o herbatki ziołowe, to dzieciom jak najbardziej można podawać delikatne herbatki z melisy lekarskiej, herbatki z rumianku. Są to produkty naturalne, które z pewnością pozwolą dziecku spokojnie zasnąć i nie wybudzać się w nocy. Produkty ziołowe są produktem dla dziecka bardzo korzystnym. Niemniej jednak jeżeli po niego sięgamy, to najlepiej dopiero wówczas, gdy inne sposoby na zasypianie nie okazują się być skuteczne.

Poduszki ortopedyczne dla dzieci

Skoro mówimy o sposobach na zdrowy sen dla dzieci, to nie można również nie wspomnieć o specjalistycznych poduszkach ortopedycznych do snu dla dzieci. Istotne jest to, aby nie były to jakiekolwiek poduszki ortopedyczne, ale te dedykowane właśnie dzieciom. Tenże produkt powoduje, że dziecko przyjmuje właściwą pozycję w trakcie snu, jego kręgosłup oraz głowa są w odpowiedni sposób podparte, a tym samym nie dochodzi do powstawania niebezpiecznych dla nich napięć mięśniowych i nacisków na poszczególne kręgi. Sen jest zdrowszy, a tym samym dziecko po przebudzeniu jest wyspane i radośniejsze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.